Počítačová
podpora kreativity
Prof.dr.ing.Ivana Kolingerová
Přednášky:
·
Lidské vnímání barvy a jasu
·
Barevné prostory a systémy, pravidla užívání barev
·
Technické prostředky pro DTP
·
Tisk
·
Doporučení pro návrh dokumentů I
·
Doporučení pro návrh dokumentů II
·
Přednášky a počítačové prezentace
·
Počítačové animace I
·
Počítačové animace II
·
Počítačová kreativita
·
Rozhraní člověk-počítač
·
Rozhraní člověk-počítač
·
Rezerva
Cvičení: ÚT
13,00-15,15 bez přestávky
·
Zadání semestrálních prací s ukázkami dřívějších prací studentů,
požadavky k zápočtu, testování kreativity, pojem Corporate Identity,
ukázky profesionální tvorby plakátů, log; vizuální efekty, speciální
problémy s barvou,
tvorba reklamních sloganů
·
Adobe Illustrator – základní nácvik, tvorba
loga
·
Adobe Photoshop – základní nácvik, tvorba
plakátu
·
Power Point, kontrola stavu semestrálních prací
·
Blender – základní nácvik, tvorba animace
·
Studentské prezentace
·
Rezerva
Cvičení vede: Ing.P.Martínek
Úkoly
k zápočtu a ke zkoušce:
Kromě cvičení se předpokládá rozsáhlá
samostatná práce, a to jednak na zvládnutí programového vybavení (na
cvičení se stihne pouze základní nácvik), jednak na realizaci
semestrálních prací.
Úkoly:
1. Vymyslet
fiktivní či zvolit skutečnou firmu, její logo, navštívenku a jeden
její výrobek, vymyslet pro něj hlavní myšlenku reklamní kampaně,
udělat plakát nebo inzerát (zvolte si jedno z toho, ale
přesně specifikujte, co odevzdáváte, neboť požadavky na plakát a
na inzerát jsou odlišné), reklamní slogan, příp. reklamní animaci.
Odevzdáváte tedy: logo ve vektorovém formátu (Illustrator), hlavní myšlenku
reklamní kampaně a reklamní slogan v ASCII souboru (např. v Notepadu),
navštívenku v Illustratoru, buď plakát nebo
inzerát v Illustratoru nebo ve Photoshopu, volitelně též reklamní animaci v Blenderu.
Hodnocení: za statickou
část 2-5 bodů podle
kvality, originality a působivosti jak základní myšlenky, tak jejího
zpracování. Pokud je součástí řešení také reklamní animace, získáte
za ni dalších 5-8 bodů podle kvality, originality a působivosti. Všechny
části musí mít jednotný styl - jednotlivé části musí „ladit
dohromady“.
2. Připravit
krátkou reklamní animaci v Blenderu na téma „Lidé a technika“ podle vlastního scénáře. Odevzdáváte pouze
výslednou animaci ve formátu, který je možné přehrát v UL407.
Hodnocení: 5-8 bodů podle kvality,
originality a působivosti jak základní myšlenky, tak jejího zpracování. Animace
musí mít nějaký „příběh“, tj. nějakou pointu –
nestačí, že se chvíli „něco hýbe“. Při bodování je preferována
působivost, příběh, vyznění animace před technickými
kouzly. Délka je libovolná, rozlišení také. Pokud použijete nějaké modely,
které jste nedělali, uveďte jejich původ (např. URL odkaz).
3. Připravit
10 min prezentaci v Power Pointu na téma související s obsahem
předmětu, téma předem nechat schválit vyučující.
Prezentovat je možné pouze na vyhrazených cvičeních na konci semestru.
Hodnocení: 2-5 body podle kvality formy i obsahu
4. Vyzkoušet
samostatně nebo s kolegy některou z technik pro podporu
kreativity pro vyřešení nějakého konkrétního úkolu. Zvolená technika
bude buď některá z technik probíraných na přednášce o kreativitě nebo jiná, kterou se vám podaří
objevit. Zadání úkolu, stručný popis techniky, váš konkrétní postup a
výsledky zaznamenat do krátké zprávy.
Doporučuji vybranou techniku a chystaný experiment prodiskutovat
předem. Je možné také spojit s úlohou 3.
Hodnocení: 1-4 body podle kvality a
náročnosti provedeného experimentu.
Kromě výše uvedených úloh je možné získat max.
6 bodů aktivní prací přímo na cvičení podle pokynů
cvičících za řešení menších úloh.
Odevzdávání prací: umístěte své práce na svoji
domácí stránku a pošlete příslušný link mailem na kolinger@kiv.zcu.cz. Každou úlohu je
zapotřebí zabalit do 1 souboru .ZIP a pojmenovat
nameX.zip, kde name je příjmení studenta a X je číslo úlohy. Ke každé
úloze uložte jeden soubor s celkovým bitmapovým preview souborů k této
úloze, např. ve formátu JPG. Jednotlivé grafické výtvory pak budou
v samostatných souborech požadovaného typu a autor ručí za to, že
všechny zasílané soubory lze načít ve verzích software nainstalovaném
v UL407. Pokud nebudou úlohy
odevzdány v požadovaných formátech, souborech či verzích software,
nezískáte žádné body, mimo jiné proto, že si soubory nebudu moci prohlédnout.
Také neúplná odevzdání nebudou hodnocena (jde především o chybějící
části reklamní kampaně, chybějící preview apod.) Nezkažte si
jinak pěkné řešení nedbalostí při odevzdávání!!!
Technické
detaily:
Loga je bezpodmínečně nutné realizovat v Illustratoru.
Logo musí být použitelné v barevné i černobílé verzi. Plakáty aj.
reklamní grafiku je možno realizovat v Illustratoru
nebo Photoshopu či kombinací obojího. Hlavní
myšlenku reklamní kampaně a reklamní slogan kromě použití ve vaší
práci zapište do souboru v MS Word či Notepadu. Veškeré další použité
programové vybavení musí být legálně nainstalované v UL 407. Animaci odevzdejte v digitální podobě
(soubor .AVI nebo .MPG apod. formátech - animace musí
jít pustit v UL407). Je třeba ji doprovodit titulky se jménem autora,
letopočtem, uvedením všeho užitého programového vybavení,
případně hudby. Ozvučení je nepovinné, ale lze ho doporučit
pro zvýšení výsledného efektu. Příklady témat k prezentaci: Méně
známé grafické či DTP techniky, tipy a triky z vaší semestrální
práce, odborné hodnocení některé skutečné reklamní kampaně nebo
corporate identities, které vás zaujaly, ať už pozitivně nebo
negativně.
Zkouška: písemná, ústní na
základě písemné přípravy + praktická (na PC). Jedna otázka
teoretická, jedna praktická, každá max. 5 bodů. Žádná z otázek nesmí
být hodnocena méně než 2 body, jinak je třeba zkoušku opakovat.
Zápočet: min. 14 bodů
Celkové hodnocení:
méně
než 18 bodů: nevyhověl
18-22 bodů: dobře
23-29
bodů: velmi dobře
30-34
bodů: výborně